Suomessa tiedepolitiikkaa johtaa opetus -ja
kulttuuriministeriö (OKM). Koska Suomen tieteen taso ei ole viimeisen 10 vuoden
aikana noussut tärkeimpien kilpailijamaiden tavoin, on syytä kysyä johtuuko
tämä OKM:n kyvystä johtaa tiedepolitiikkaa. Tältä pohjalta suoritin lyhyen
tiedepolitiikkaa koskevan kyselyn sosiaalisessa mediassa käyttäen Survey Monkey
kyselytutkimustyökalua. Kyselyä jaettiin 18.1-3.2 välisenä aikana Tiede edellä
Facebook (FB) sivujen kautta alla olevassa kuvassa näkyvän saatetekstin kera. Päivitystä
jaettiin eri FB sivuille joilla on seuraajina tieteen ja tutkimuksen parissa
työskenteleviä, tai niistä kiinnostuneita henkilöitä. Tiede edellä sivujen
ilmoitusta mainostettiin myös yleisesti FB:ssä koko Suomen alueella kaikille yli
18-vuotiaille viikon ajan. Kaiken kaikkiaan kysely saavutti yhteensä ainakin
1840 henkilöä FB:ssä, ja näistä 61 vastasi kyselyyn. Oletusarvona on että
kyselyyn vastasivat ne joita asia suoraan koskettaa, ja siten matala
vastausprosentti kuvastanee aiheen vierautta suurimmalle osalle FB yleisöä.
Tulokset:
Otoksen ollessa vain 61 henkilöä,
ja ilman tietoa vastaajien taustoista, tämä kysely ei luonnollisestikaan voi
antaa kokonaisvaltaista kuvaa Suomalaisten käsityksestä tiedepolitiikasta. Otoksen
pienuudesta huolimatta tulokset ovat kuitenkin niin selviä, että niitä
voitaneen pitää suuntaa-antavina, sekä jopa velvoittavina laajemman ja
tarkemman tiedepolitiikan tasoa koskevan kyselyn järjestämiseen.
Kysymys 1: Kuinka
monta korkeatasoisen tieteen tekemisen edellytyksiä parantavaa toimenpidettä
OKM on tehnyt vuosina 2008-2018.
Yli
puolet vastaajista (53,3%) vastasi ”En osaa sanoa” ja 38,3% vastaajista ei
muistanut yhtäkään toimenpidettä. Täten vastaajista vain 8,3% muisti jonkun
OKM:n tekemän tieteen tekemistä parantavan toimenpiteen. Heistäkään kukaan ei
muistanut että näitä toimenpiteitä olisi ollut enempää kuin 3 viimeisen 10
vuoden aikana. Jos tarkastellaan ainoastaan niitä, jotka osasivat vastata
kysymykseen, eli yhteensä 46,6%:ia vastaajista, niin heistä 82% ei muistanut
yhtäkään toimenpidettä. Jos OKM:n tehtävänä on ollut edistää tieteen tekemisen
edellytyksiä, niin tämän kyselytuloksen perusteella siinä tärkeässä
tavoitteessa on selkeästi epäonnistuttu.
Kysymykseen
liittyi myös mahdollisuus mainita OKM:n toimenpiteitä jotka vastaajan mielestä
ovat parantaneet tieteen tekemisen edellytyksiä. Vastauksia tuli 16 joista vain
4:ssä mainittiin toimenpide joka viittasi edellytysten paranemiseen. Nämä
lueteltu alla:
-Kärkihankerahoitus,
jos sitä voidaan tieteen edistämiseksi tässä kokonaisuudessa kutsua...
-Olikohan joku
koodareihin liittyvä juttu
-FiDiPro?
-2010 alussa
lisätty SA:n postdoc rahoitusta, joita tosin tämän jälkeen vähennetty. 2016
-> lisätty nuorten ryhmänjohtajien SA rahoitusta, mutten ole nähnyt tilastoa
todellista toteutumasta
Kysymys 2: Arvosanasi OKM:n tiedepolitiikan tasosta
2008-2018
Asteikon ollessa 1-10, vastausten keskiarvoksi muodostui 2,9.
Muutettuna kouluarvosanojen asteikolle tämä vastaa arvosanaa 6, eli välttävää. Huomionarvoista
on myös se, että vastaukset eivät noudattaneet normaalijakaumaa siten että
yleisin vastaus olisi ollut lähellä keskiarvoa, vaan arvosanojen yleisyys
kasvoi mentäessä kohti huonointa, ja yleisin arvosana oli 1 joka vastaa
hylättyä. Hylätyn arvosanan antoi 25% kaikista vastaajista.
Kysymys 3. Toivotko että vaalien jälkeen tiede ja korkeakoulupolitiikka on edelleen OKM:n alaisena vai tulisiko mielestäsi perustaa tiede -ja innovaatioministeriö.
Vastaajista
80% kannatti tiede -ja innovaatioministeriön perustamista ja 20%:n mielestä
tiedepolitiikan johtaminen OKM:stä olisi parempi vaihtoehto myös
tulevaisuudessa.
Yhteenveto ja päätelmät:
Vastausten perusteella valtaosa kyselyyn
vastanneista antaa murskatuomion OKM:n kyvylle johtaa tiedepolitiikkaa. Se että
tiedepolitiikasta vastuussa oleva ministeriön ei koeta tekevän toimenpiteitä
jotka parantavat tieteen tekemisen edellytyksiä on hyvin huolestuttava viesti. Yleisemminkin
OKM:n johtaman tiedepolitiikan tasoa pidetään korkeintaan välttävänä, ja merkittävä
osa vastaavista antaa OKM:n johtamalle tiedepolitiikalle hylätyn arvosanan. Tämä
heijastuu myös vastauksessa viimeiseen kysymykseen, jonka tulokset hyvin selkeästi
osoittavat että vastaajat eivät halua OKM:n jatkavan tiedepolitiikan johdossa
tulevaisuudessa. Tiede -ja innovaatioministeriön perustaminen kilpailijamaiden
tapaan, tai vähintään tiede ja korkeakouluasioiden siirtäminen erillisen tiedeministerin
alaisuuteen, olisikin luultavasti se tapa, jolla tiedepolitiikkaamme saataisiin
tarvittavan kokonaisvaltainen muutos.
Tämä kysely toimii toivottavasti päänavauksena
tiedepolitiikkamme tason laajemmalle ja tarkemmalle selvittämiselle. Lähestyvien
vaalien alla myös laajempi asianosaisille suunnattu mielipidekysely voisi antaa
uutta hallitusta koottaessa riittävän vahvat suuntaviivat ministeriöiden välisen
työjaon uudelleenjärjestelylle, sisältäen myös tiede -ja innovaatioministeriön
perustamisen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti